Ako je to vlastne s dojazdom elektrobicyklov? Výrobcovia udávajú v informáciách len vysoké dojazdy, alebo obrovský rozsah napríklad 30-150 km. Tak, ako je to vlastne s dojazdom elektrobicykla?
Jednoduchá otázka, avšak odpoveď už takto jednoducho nezformulujete.
Dôvodom je skutočnosť, že na dojazd vplýva veľké množstvo rôznych faktorov. Tie najdôležitejšie by sa dali rozdeliť nasledovne:
- Trať (množstvo stúpaní ich strmosť, povrch a jeho kvalita)
- Prostredie (vietor jeho veľkosť a smer, teplota)
- Jazdec (jeho hmotnosť, technika jazdy a radenia, rýchlosť celková a ako aj rýchlosť pedálovania)
- Bicykel (konštrukcia, použité komponenty, náklad a samotná kapacita batérie)
Ak teda v prospekte od elektrického bicykla nájdete rozsah napr. 50 – 130 km, pre potreby odhadu je možné použiť takéto zjednodušené posúdenie:
„Ideálna jazda“ – jazdec 65 kg, bezvetrie, rovná trať, kvalitný asfaltový povrch, bicykel s kvalitnými komponentami, optimálne radenie, ustálená rýchlosť 20km/h, nastavená najnižšia úroveň asistencie. v tomto prípade bude dojazd 100% uvádzaného dojazdu (napr. 130 km).
„Reálna jazda“ – jazdec 80 kg, mierny protivietor, zvlnený terén bez extrémnych stúpaní, pevný povrch, bicykel s kvalitnými komponentami, optimálne radenie, cca rýchlosť 22 km/h, nastavená stredná úroveň asistencie. Dojazd bude cca 60% uvádzaného dojazdu (napr. 80 km).
„Drasťák jazda“ – jazdec 100kg, protivietor, dlhé a strmé stúpania, lesný mäkký povrch, neefektívne radenie, časté akcelerácie, nastavená najvyššia úroveň asistencie. Dojazd pre takýto horský ebike sa bude pohybovať niekde na úrovni 20% uvádzaného dojazdu (napr. 30 km).
Niektorí špičkoví výrobcovia, napríklad Bosch, naprogramovali výbornú aplikáciu na simuláciu dojazdu. Zadáte tam rôzne parametre a získate pomerne presný údaj o dojazde.
Toto platí pre dojazd napr. cestného ebiku ako takého. Svoje výlety však viete predĺžiť aj jednoduchými trikmi.
Nabíjačka zo sebou
Najjednoduchším riešením je zobrať si so sebou do batohu nabíjačku. Vtedy sa jednoducho môžete zastaviť v nejakej reštaurácii a počas obeda, alebo len dlhšej prestávky požiadate personál o možnosť nabiť si Vašu batériu. Náklady pre reštauráciu predstavuje pár centov, čo v porovnaní s vašim účtom je väčšinou zanedbateľná položka, ba naopak ideálny čas dobíjania je v rozsahu 1 – 1,5h a tak vaša konzumácia môže byť pomerne výrazná.
V tejto súvislosti na Slovensku vznikla aj iniciatíva Ebajk connect,ktorá podporuje vznik nabíjacích bodov, kde majú k dispozícii rôzne nabíjačky a vedia Vám takto poskytnúť aj takúto službu.
Tip od ebajku: Pozor, nie všetky systémy asistencie má na výlete zmysel nabíjať. Predovšetkým tie lacnejšie neradno nabíjať vyššími prúdmi, a tak doba nabitia sa významne predlžuje a nemá teda praktický význam počas zastavenia dobíjať.
Ak využívate služby nabíjacích bodov je dobré si vopred overiť, aké nabíjačky majú k dispozícii, pretože jednotlivé systémy a dnes už aj rôzne batérie nemajú kompatibilné nabíjačky. Naviac pandémia Covidu spôsobila, že niektoré prevádzky svoju činnosť obmedzili, či dokonca zrušili.
Druhá batéria
Výrobcovia rôznych doplnkov už zareagovali aj na túto alternatívu a ponúkajú celý rad batohov, či iných riešení na možnosť nosenia druhej batérie. Ak sa teda rozhodnete zobrať si druhú batériu zo sebou, rátajte so zvýšením hmotnosti Vášho nákladu v rozpätí od 3,0 do 4,3 kg. Tip od ebajku: Cena kvalitných batérií vôbec nie je nízka a pravdepodobnosť v mnohých prípadoch, že budete potrebovať druhú batériu pri Vašich výjazdoch tiež nemusí byť početná zvážte, či má význam investícia do takéhoto riešenia. Predajca ebajk napríklad pre svojich zákazníkov ponúka možnosť si druhú batériu zapožičať.
Na kolo můžete vyrazit i do zahraničí, v Rakousku jsou velmi oblíbené elektrokola, se kterými po horách urazíte delší vzdálenost.