V r. 1944 opúšťali továrne Kyungsung Precision Industry oceľové rúry a bicyklové súčiastky. Neprešlo ani 80 rokov a zo značky neskôr premenovanej na Kia, sa stal jeden z najvýznamnejších hráčov na poli výroby a vývoja automobilov. Vydajte sa s nami na cestu časom a prečítajte si viac o fascinujúcom príbehu áut Kia.
Začalo to rúrami
Počiatky juhokórejského výrobcu automobilov Kia siahajú do r. 1944. Po 7 rokoch výroby oceľových rúr a bicyklových súčiastok predstavili vývojári továrne Kyungsung Precision Industry prvý juhokórejský bicykel. O 6 rokov neskôr opustila výrobnú linku prvá motorka vyrábaná v licencii známeho japonského výrobcu. Nasledovali ju licenčne vyrábané nákladné i osobné autá rôznych značiek.
V r. 1974 predstavila Kia svoj prvý vlastný automobil s názvom Kia Brisa. Bol to 4-miestny kompaktný sedan poháňaný benzínovým štvorvalcami s objemom 1,0; 1,2 a 1,3 l. Napriek nízkemu objemu a výkonu nemal motor s Brisou veľa práce – vážila totiž iba 790 kg. Súčasťou modelového radu bolo aj 5-miestne kombi a 2-miestny úžitkový pickup.
Vynútenú prestávku „doprial“ robotníkom aj inžinierom v Sohari (prvom závode na výrobu áut značky Kia) nový diktátorský režim. Od roku 1981 dovolil štát značke Kia vyrábať iba nákladné autá.
Partnerstvo s Hyundai
Osobné autá na predaj začali z výrobných liniek opäť schádzať až o 5 rokov neskôr. Objem produkcie rýchlo rástol a z 26 áut vyrobených v r. 1986 bolo o rok až 95-tisíc. Rýchlejšiemu rastu pomohla spolupráca s Mazdou a Fordom. Autá vyrábané v partnerstve s týmito značkami – Kia Pride a Kia Avella boli veľmi populárne na domácom trhu i v zahraničí.
Sedan Kia Sephia prvý raz zišiel z výrobných liniek v r. 1992. Určite vám ho nemusíme bližšie predstavovať, nespočet ich brázdili aj slovenské cesty. V rovnakých rokoch Kia expandovala do Európy, USA a ďalších krajín. V USA v r. 1995 fungovalo vyše 100 dílerov značky. O rok neskôr prišlo na trh populárne SUV Kia Sportage a v r. 1998 rodinné MPV Kia Carnival (tých bolo na našich cestách pomenej).
Rok 1997 sa však zapísal do histórie ázijských krajín finančnou krízou, s ktorou prišiel aj bankrot výrobcu Kia. Pred zánikom zachránilo značku spojenie s Hyundai Motor Company, ktorý sa stal jej 51 % vlastníkom (podiel sa postupne znížil na súčasných cca 33 %).
Druhý dych
Spojenie dvoch veľkých značiek naštartovalo novú éru a Kia sa od r. 2005 začala sústrediť na európsky trh. Už o rok neskôr opustilo brány nového žilinského závodu prvé auto. Bol ním model nižšej strednej triedy Kia Cee‘d, ktorá si v Európe získala veľké uznanie za svoj kvalitný interiér a vynikajúce jazdné vlastnosti. Práve tento model pomohol značke prekonať obraz lacných vozidiel a získať si dôveru európskych zákazníkov.
Mimochodom, zo Žiliny dnes pochádza až 54 zo 100 vozidiel Kia predaných v Európe. Za rok ich vo fabrike vyrobia dokopy 300 000, pričom v roku 2021 zišlo z výrobnej linky 4-miliónte vozidlo.
V r. 2007 prišiel nový šéfdizajnér Peter Schreyer s konceptom Kia Kee. Ten bol reakciou na to, že autá značky pôsobili príliš nenápadne a na nerozoznanie od iných ázijských značiek. Typická predná maska konceptu Kia Kee mala byť novým rozlišovacím znakom pre ďalšiu generáciu modelov. Vďaka nápadnému tvaru dostala prezývku „tigrí nos“ a v rôznych obmenách sa stala kľúčovým dizajnovým prvkom viacerých nasledujúcich modelov.
Technologický líder súčasnosti
Od r. 2010 Kia pravidelne predstavuje stále inovatívnejšie modely, ktoré sú ekologickejšie a technologicky vyspelejšie. V r. 2016 uviedla na trh elektrický model Kia Soul EV a o rok neskôr plug-in hybridný crossover Kia Niro. Ten máte dnes k dispozícii aj v hybridnej a čisto elektrickej verzii – z viacerých typov pohonu si môžete vybrať aj pri mnohých ďalších modeloch.
Elektrické autá sú pre Kia jednou z priorít. Dôkazom je model Kia EV6 založený na úplne novej platforme E-GMP, ktorá je prispôsobená elektromobilom. Ponúka veľa priestoru vďaka rovnej podlahe, superrýchle 800 V nabíjanie (100 km dojazdu už za 4,5 min) či podvozok navrhnutý špeciálne pre vyššiu hmotnosť elektromobilu. Práve sme uviedli absolútnu novinku Kia EV9 – čisto elektrické SUV, už je predpredaji a so zverejneným cenníkom… Aby nebola EV6 osamotená, keď už máme vlajkovú loď celej EV rodiny… EV9 je najvyšší model tejto rodiny…