Presadli ste do elektromobilu? Určite vás očarila úplne iná charakteristika pohonu a odozva na plynový pedál než pri autách so spaľovacími motormi. Elektromobily sa však líšia aj spotrebou – nielen jej výškou, ale aj spôsobom merania. Prečítajte si, do akej miery sú tieto dva svety odlišné.
Na papieri rovnaký, pocitovo svižnejší
Ak budete študovať technické parametre elektromobilu a auta so spaľovacím motorom, nemali by ste si všímať iba výkon. Dôležitý je aj krútiaci moment a charakteristika motora, t.j. pri akých otáčkach je aký moment výkon k dispozícii.
Benzínové motory potrebujú na dosiahnutie max. výkonu vyššie otáčky. Musíte pri nich teda viac šliapať na plyn ako pri dieselových. Rozdiel trošku zmenšil nástup preplňovania benzínových motorov turbodúchadlom po vzore dieselov.
Elektrické autá sú však úplne inou kapitolou. Elektromotor totiž dosahuje maximum krútiaceho momentu od takmer nulových otáčok. To znamená okamžitý záťah od nízkych otáčok. Ešte nižších ako pri dieselovom motore.
Nemyslite si teraz, že každý elektromobil musí „trhať“ asfalt. Záleží totiž aj na sprevodovaní a hmotnosti (elektromobily sú ťažšie kvôli batérii). Ak by ste si však porovnali dve autá s rovnakým papierovým výkonom, podobnou hmotnosťou a tvarom karosérie, elektromobil by bol svižnejší než vozidlo so spaľovacím pohonom.
Litre vymeňte za kilowatthodiny
Keďže elektromobily nespaľujú palivo, nemôžete ich spotrebu merať v litroch na 100 km. Namiesto nich sa spotreba udáva v kilowatthodinách elektriny na 100 km (kWh/100 km).
Kilowatthodiny totiž vyjadrujú množstvo elektriny spotrebúvané elektromotorom, ale napr. aj uložené v batérii. Pre ilustráciu – ak auto ide stálou rýchlosťou 100 km/h a spotrebúva pri tom 20 kW, má spotrebu 20 kWh/100 km (to je cca spotreba pre väčší elektrický crossover alebo SUV na diaľnici).
V praxi však nemá význam sledovať iba okamžitú alebo krátkodobú spotrebu ako pri „spaľovákoch“. Všímajte si najprv dojazd. Práve ten je totiž pri elektromobiloch najviac obmedzujúci – a spolu s ním pre súčasné potreby nie celkom hustá sieť nabíjacích staníc.
Spotrebu ovplyvní aj počasie
Spotrebu energie elektrických áut ovplyvňuje množstvo faktorov. V prvom rade je to spôsob jazdy. Na rozdiel od „spaľovákov“ sú najúspornejšie práve v meste, keďže môžu vo veľkom využívať rekuperáciu – brzdenie elektromotorom, ktorý sa premení na generátor vyrábajúci pri brzdení elektrinu. Okrem nej majú výhodu aj v dlhšej životnosti bŕzd a častí pohonu, keďže sa nemusia namáhavo rozbiehať.
Najvyššiu spotrebu majú elektrické autá na diaľnici. Nie kvôli ustálenej rýchlosti, ale kvôli tomu, že nemôžu využívať rekuperáciu a že musia prekonávať väčší odpor vzduchu. Záleží aj na type auta, najvyšší odpor majú SUV, MPV a dodávky.
Takisto záleží aj na kapacite batérie. Mnohé elektrické autá na predaj ponúkajú viac veľkostí batérie. Všeobecne však platí, že menším autám ako hatchbacky či sedany stačí menšia batéria než crossoverom či SUV, keďže majú vyššiu spotrebu. Paradoxne, veľká batéria opäť pridáva na hmotnosti, čo opäť zvyšuje spotrebu.
Pri spotrebe elektrických áut vstupuje do hry aj chladenie a vykurovanie. Áno, aj spaľovacie motory „zožerú“ so zapnutou klimatizáciou viac, kabínu však vykurujú odpadovým teplom z motora. Pri elektromobile toho tepla nie je dosť, takže si ho musí vyrobiť. Lacnejšie modely to robia pomocou odporového vykurovania. Ide o rovnaký princíp, aký používa teplovzdušný elektrický ohrievač, takže asi nemusíme zdôrazňovať, že spotrebúva veľa elektriny.
Pri drahších elektromobiloch sa o vykurovanie stará tepelné čerpadlo s násobne vyššou účinnosťou. Tepelné čerpadlo sa stará aj o chladenie. Rovnako je to aj pri spaľovacom motore, v prípade elektromobilu je však poháňané samostatným malým elektromotorom. Kabínu elektrického auta si teda vyhrejete alebo vychladíte aj vopred pri „vypnutom“ motore.